Kender du ledelsesrådgiveren, der er SÅ dygtig, at hun ikke behøver lytte til sine kunder?

Jeg gør ikke.

Han eller hun findes nemlig kun i sin selvbevidsthed.

Vist stiller den dygtige ledelsesrådgiver op med evner, strategier og redskaber, som bevisligt fungerer – og en smittende tro på sagen.

Men rådgiveren skal i den grad også besidde:

✅ Ydmyghed,

✅ nysgerrighed og

✅ evnen til at lytte.

Rådgivere kan have forskellige tilgange til deres klienters udfordringer, men én ting ligger fast:

Et troværdigt output kommer først EFTER input og analyse.

Kunden skal med andre ord spørges om virksomhedens fortid og status quo, før rådgiveren kan begynde at ‘kloge’ sig på kundens forretning.

Den rådgiver, som stopper med at lytte til sine kunder, vil før eller siden fejle.

For det kan sikkert være fristende at tolke egne succeshistorier som bevis på, at man har ‘knækket koden’ og fundet et system så effektivt, at man ikke længere behøver analysere de konkrete sammenhænge, erfaringer og situationer, kunderne står overfor.

Men samarbejdet kommer til at lide, når kunden ikke føler sig hørt.

Og endnu vigtigere:

Der findes ikke én måde at rådgive på, som passer til alle virksomheder og situationer. For rådene må nu engang være lige så forskellige som virksomhedernes behov.

Så kære rådgiver:

Spørg! Lyt! Tænk! Rådgiv! I den rækkefølge.

Et vigtigt PS: Hvis kunden er en ejerfamilie, som endelig har taget mod til sig og bedt om hjælp til et penibelt, familierelateret problem, kan en ikke-lyttende rådgiver være det, der gør, at de helt og uigenkaldeligt fravælger ekstern rådgivning (selvom behovet er der).

Kontakt mig for at høre, om jeg kan hjælpe jeres familievirksomhed.

Se også disse indlæg
Picture of Eva Fischer Hansen

Eva Fischer Hansen

Hendes dybe indsigt, men alligevel praktiske rådgivning, bringer nyt håb og fornyelse til de mennesker, der arbejder for familie- eller stifter-ejede virksomheder

Mere om Eva