Det lyder dramatisk. Men efter et generationsskifte, hvor den nye generation skal overtage ledelsen, kan det blive resultatet.
Heldigvis kan ejerfamilien forebygge, at situationen opstår. Risikoen kan nemlig minimeres, hvis familien er bevidst om virksomhedens kerneværdier – og betydningen af at værne om dem.
For vi mennesker er forskellige, både som individer og på tværs af aldersgrupper. Vi vil som regel bevæge os i forskellige retninger. Så skal en familievirksomhed klare sig godt igennem et generationsskifte, må den tage udgangspunkt i mindst ét fælles holdepunkt:
Virksomhedens værdier.
Klart nok. Værdier kan ændre udtryk over tid. De kerneværdier, der lå til grund for min fars måde at opbygge og lede vores familievirksomhed, afspejlede ikke kun hans personlige værdier, men også hans generations måde at ”gøre tingene på”.
Men kernen var gjort af noget uforanderligt.
Ærligheden, retfærdighedssansen og den faglige grundighed. Min fars insisteren på, at vi skulle specialudvikle produkter, hvis det var den bedste løsning for kunderne – også selvom det gik ud over virksomhedens bundlinje.
Værdier så grundlæggende sunde kan overleve mange generationsskifter. Og de er universelle nok til at danne grundlag for nye forretningssucceser, selvom verden, generationerne og virksomhedens strategier forandres.
Indrømmet. Der var forhold omkring vores generationsskifte, jeg som ny bestyrelsesformand kunne have håndteret bedre. Men når vores virksomhed kom til at stå stærkt, skyldes det blandt andet, at vi, der tog over, holdt fast i min fars værdisæt og gjorde det til vores eget.
For vist snublede vi undervejs i generationsskiftet, både som virksomhed og familie. Men vi kunne rejse os og fortsætte, fordi vi stod på det værdimæssige fundament fra den forrige generation.
Kontakt mig, hvis jeres familievirksomhed står overfor et generationsskifte. Så kan vi sammen vurdere, om jeres ejerfamilie har behov for hjælp til at overlevere kerneværdierne i en form, som er fremtidssikret.